Αποζημίωση για καθυστέρηση πτήσης έως και €600
Παρόλο που ταξιδεύετε συχνά αεροπορικώς τα δικαιώματα σας ως επιβάτης τα γνωρίζετε; Δυστυχώς μόλις το 1% των ταξιδιωτών έχει γνώση των κανονισμών…
Τα 19 εκατ. ευρώ φθάνει το σύνολο των αποζημιώσεων που δικαιούνται, βάσει του ευρωπαϊκού Δικαίου, 62.000 επισκέπτες της Αθήνας το καλοκαίρι του 2016 από προβλήματα στις πτήσεις τους, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε από τη νεοσύστατη εταιρία ειδικών σε δικαιώματα επιβατών, AirHelp. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις της AirHelp για τη σεζόν που διανύουμε, κάνουν λόγο για 70.000 επιβάτες πτήσεων οι οποίοι θα έρθουν αντιμέτωποι με καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή υπερκρατήσεις κατά τη διακίνησή τους στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Επιβάτες που πετούν από το Ελ. Βενιζέλος μπορούν να λάβουν ετησίως γύρω στα €330 λόγω καθυστέρησης ή ακύρωσης μιας πτήσης τους. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα ελληνικά αεροδρόμια στα οποία οι επιβάτες μπορούν να αξιώσουν τα μεγαλύτερα, συνολικά, ποσά αποζημίωσης εξαιτίας προβλημάτων με τις πτήσεις, είναι περίπου τα εξής:
Ο Κανονισμός ΕΚ 261 από το 2004 είναι νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον οποίο όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να συμμορφώνονται. Σύμφωνα με αυτόν τον Ευρωπαϊκό νόμο για την προστασία των επιβατών αερομεταφορών, κάθε επιβάτης δικαιούται έως και €600 αποζημίωση για καθυστέρηση, ακύρωση ή υπερκράτηση της θέσης του. Κάθε επιβάτης, που έτυχε να έχει άσχημη εμπειρία, μπορεί να κάνει αίτημα για αποζημίωση έως και 3 χρόνια μετά. Υπάρχει περίπτωση οι επιβάτες να μην θυμούνται λεπτομερώς τα στοιχεία από προηγούμενες πτήσεις, γι’ αυτό προσφέρεται η υπηρεσία Inbox Scanner της AirHelp. Όπως φαίνεται μέσα από τους κανονισμούς, ταξιδιώτες που έχουν βιώσει καθυστέρηση 3 ωρών και πλέον ώσπου να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους (λόγω καθυστέρησης, ακύρωσης ή υπερκράτηση της θέσης τους), και δεν έχουν ως αιτία ειδικές συνθήκες όπως ο καιρός και οι απεργίες στα αεροδρόμια κ.λ.π., έχουν νομικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για αποζημίωση από τις αεροπορικές εταιρίες. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν την τάση να απορρίπτουν τις περισσότερες διεκδικήσεις επικαλούμενες «έκτακτες περιστάσεις». Παρόλο που το ΕΔ τους διέταξε σε αρκετές περιπτώσεις να καταβάλουν αποζημίωση, πολλές αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να αρνούνται. Υπολογίζουν συχνά στο γεγονός ότι το άτομο σαν επιβάτης είναι πιθανό να αποφύγει την ταλαιπωρία της προσφυγής κατά της απόρριψης στο δικαστήριο.
Όπως δήλωσε η υπεύθυνη επικοινωνίας της AirHelp στην Ελλάδα, κα Χρύσα Πομόνη “Το κυρίως πρόβλημα είναι ότι μόλις το 1% των ταξιδιωτών έχει γνώση των κανονισμών. Οι αεροπορικές εταιρίες, πολλές φορές το κάνουν ακόμη δυσκολότερο στο να λάβουν δράση και να διεκδικήσουν νομίμως τα δικαιώματά τους, κάνοντας την αίτηση για την αποζημίωση που δικαιούνται, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να μένουν ξεκρέμαστοι”. Σύμφωνα με την κα. Πομόνη «αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου σε ότι αφορά την βοήθεια που μπορούμε να προσφέρουμε σε επιβάτες ώστε να λάβουν αυτό που πραγματικά δικαιούνται. Η AirHelp είναι έτοιμη να προσφέρει νομικές υπηρεσίες σε περίπτωση που χρειαστεί εκπροσωπώντας επιβάτες και υποστηρίζοντας τα αιτήματά τους. Φυσικά πάντα ευχόμαστε οι αεροπορικές εταιρίες να ακολουθούν ομαλά τις διαδικασίες ώστε να μην χρειάζονται επιπλέον νομικές πράξεις ώστε να φτάνουμε στην τελική αποζημίωση, συνήθως όμως δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο. Ελπίζουμε οι αερομεταφορείς εν τέλει να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, και προσκαλούμε όλους σε διάλογο δεδομένου ότι οι τρέχουσες αγωγές αποζημίωσης προκαλούν ασφυξία στα δικαστήρια εις βάρος των φορολογουμένων της χώρας μας”
Ο Κανονισμός ΕΚ 26
Σύμφωνα με τον Κανονισμός ΕΚ 26, οι επιβάτες είναι προστατευμένοι σε περίπτωση που η πτήση τους έχει καθυστέρηση, εάν ακυρωθεί ή έχουν υπερκράτηση της θέσης τους, και εάν αυτά δεν έχουν αιτία τους “έκτακτες περιστάσεις”. ” Δικαιούνται ως και €600 αποζημιώσεις:
• Η πτήση σας είχε καθυστέρηση για πάνω από 3 ώρες
• Η πτήση έχει ακυρωθεί, και δεν έχετε φτάσει στον τελικό προορισμό σας μέσα στις επόμενες 2 ώρες από όταν ήταν αρχικά προγραμματισμένο
• Έχετε άρνηση επιβίβασης λόγω υπερκράτηση της θέσης σας, που έχει ως αποτέλεσμα την αργοπορία προς τον τελικό σας προορισμό για περισσότερο από 3 ώρες
Όλες οι πτήσεις από αεροδρόμια εντός Ευρωπαϊκή Ένωσης είναι προστατευμένες από τον νόμο, όπως και όλες οι πτήσεις με ευρωπαϊκό αερομεταφορέα από ή προς αεροδρόμια εντός ΕΕ έχουν επίσης την ίδια προστασία από τον νόμο. Επιβάτες που ταξιδεύουν από οποιοδήποτε αεροδρόμιο εντός ΕΕ προς προορισμούς εκτός ΕΕ είναι εξίσου προστατευμένες, ασχέτως εάν πετούν με ευρωπαϊκή ή μη αεροπορική εταιρία. Παράδειγμα “Έκτακτων περιστάσεων” είναι η κακοκαιρία, απειλές για την ασφάλεια, απεργίες στα αεροδρόμια κλπ.
Η AirHelp είναι νεοσύστατη εταιρεία που βοηθά ταξιδιώτες να διεκδικήσουν τα νόμιμα δικαιώματα τους και να ξεκινήσουν διαδικασία αιτήματος αποζημίωσης λόγω των προβλημάτων με πτήσεις, σύμφωνα με τα νόμιμα δικαιώματα των επιβατών. Σκοπός της είναι να δημιουργήσει την καλύτερη εφαρμογή ταξιδιού στον κόσμο. Από την ίδρυσή της το 2013, η εταιρία έχει εξασφαλίσει αποζημιώσεις ύψους €160 εκατομμυρίων λόγω καθυστέρησης, ακύρωσης ή υπερκράτης σε πτήσεις σε όλο τον κόσμο. Μέχρι σήμερα έχουν λάβει τη βοήθεια της πάνω από 2 εκατομμύρια επιβάτες. Η εταιρία αγωνίζεται στα δικαστήρια μέσω εθνικών φορέων επιβολής του νόμου και μέσω του διαδικτύου – αποκαλύπτοντας την αδυναμία των αεροπορικών εταιρειών να ενημερώνουν κατάλληλα τους επιβάτες για τα δικαιώματά τους. Στόχος της είναι να κάνει τη διεκδίκηση αποζημίωσης όσο το δυνατόν πιο εύκολη και απρόσκοπτη. Είναι ενεργή σε 30 χώρες, σε 15 γλώσσες, και μόλις έφθασε τους 500 υπαλλήλους παγκοσμίως.