Τα Υγειονομικά Πρωτόκολλα του 2021
Το τελικό σχέδιο για τα Υγειονομικά Πρωτόκολλα του 2021, με βάση τα οποία θα λειτουργήσει εφέτος ο ελληνικός Τουρισμός. Τα υγειονομικά πρωτόκολλα προέκυψαν μετά από μακρά διαδικασία διαβούλευσης του υπουργείου Τουρισμού με τους φορείς του κλάδου και την Επιτροπή Λοιμωξιολόγων -μέσω εισηγήσεων και όχι συνεδριάσεων, όπως είχε γίνει πέρυσι- και σύμφωνα με πληροφορίες από πηγή του υπουργείου, θα αποτυπωθούν σε ΚΥΑ εντός των επομένων 15 ημερών, χωρίς να αποκλείονται μικρές αλλαγές σε επιμέρους θέματα, καθώς υπάρχουν κάποιες ενστάσεις, από σημαντικούς φορείς.
Προβλέπουν δε με απόλυτη λεπτομέρεια τι ισχύει, ποιες διαδικασίες ακολουθούνται, ποια μέτρα πρέπει να λαμβάνονται, αλλά και τι πρέπει να γίνει σε περίπτωση κρούσματος, “πατώντας” στην εξαιρετικά θετική περυσινή εμπειρία, όπου κρατικός μηχανισμός και ιδιωτικές επιχειρήσεις, αντεπεξήλθαν με απόλυτη επιτυχία στις προκλήσεις.
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα του 2021 έχουν ως εξής:
Α. Πρωτόκολλο τουριστικών καταλυμάτων
(πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων) και Μονάδων Ιαματικής Θεραπείας και Κέντρων Ιαματικού Τουρισμού – Θερμαλισμού
Οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων. Κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει Πρωτόκολλο σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Τουρισμού.
Γενικά στοιχεία του Πρωτοκόλλου
Ανάπτυξη σχεδίου δράσης και σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος
Ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης από τη διοίκηση/διεύθυνση του τουριστικού καταλύματος και επιμέρους πρωτόκολλα για κάθε τμήμα του καταλύματος και ειδικότερα για την περίπτωση εμφάνισης κρίσης (διαχείριση πιθανού κρούσματος). Η ανάπτυξη του σχεδίου δράσης αφορά σε ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 50 δωματίων.
Η ανάπτυξη σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος αφορά σε όλα τα καταλύματα (σύμφωνα με τις Οδηγίες του ΕΟΔΥ).
Σχέδιο Δράσης
Στόχος του σχεδίου δράσης είναι η πρόληψη εμφάνισης και η αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων για τον περιορισμό της επέκτασης στο προσωπικό και τους ενοίκους.
Το σχέδιο δράσης θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και θα αναθεωρείται ανάλογα με τις εξελίξεις.
Με το σχέδιο δράσης παρουσιάζεται εγγράφως η λήψη μέτρων πρόληψης και διαχείρισης ύποπτων κρουσμάτων από το τουριστικό κατάλυμα μέσω πρωτοκόλλων. Ειδικότερα , με το σχέδιο δράσης:
• η διεύθυνση του καταλύματος ορίζει συντονιστή για την επίβλεψη της εφαρμογής του και υπευθύνου για κάθε επιμέρους τμήμα αυτού (πχ. F&B, Housekeeping). Η θέση του συντονιστή, ανάλογα
με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο
οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.
• αποτυπώνεται το γεγονός ότι το προσωπικό είναι εκπαιδευμένο στην τήρηση του πρωτοκόλλου ή των επιμέρους πρωτοκόλλων ανά τμήμα του καταλύματος με αντίστοιχη αναφορά των ατόμων, της
διάρκειας και του τρόπουτης εκπαίδευσης (πχ. τηλεκπαίδευση, εκπαίδευση από εξωτερικό διαπιστευμένο συνεργάτη κτλ).
• αποτυπώνεται η συνεργασία με ιατρό (αναλυτικά στοιχεία συνεργαζόμενου ιατρού)ή δομή υγείας για τα καταλύματα άνω των 50 κλινών, ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον
έλεγχο του COVID-19.
• Υποχρεωτική Διενέργεια rapidtest στο σύνολο του προσωπικού του καταλύματος, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, από επαγγελματία υγείας ή τον ιατρό εργασίας, ο οποίος ενεργεί βάσει
των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19.
• Συνίσταται: Να διευκολύνεται η δυνατότητα διενέργειας rapidtest ή μοριακού ελέγχου στους διαμένοντες στο κατάλυμα, κατά την ημερομηνία της αναχώρησή τους, από επαγγελματία υγείας, ο
οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19.
• αποτυπώνεται ενδεχόμενη πιστοποίηση του τουριστικού καταλύματος ως προς τη λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19 από διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης.
Σε όλα τα καταλύματα συνιστάται ως άνω συνεργασία με ιατρό.
Σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος
Ειδικότερα για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος ακολουθείται το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ.
Για τη διασφάλιση της εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος από το κατάλυμα είναι απαραίτητο να οριστεί υπεύθυνος εφαρμογής. Η θέση του συντονιστή, ανάλογα με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.
Σε περίπτωση που το κατάλυμα έχει αναπτύξει σχέδιο δράσης (καταλύματα άνω των 50 δωματίων), ο συντονιστής για την επίβλεψη του σχεδίου δράσης και ο υπεύθυνος εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος δύναται να ταυτίζονται.
Τα καταλύματα έχουν την υποχρέωση κοινοποίησης στοιχείων επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας/ΕΟΔΥ:
α) του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος
β) του ιατρού που συνεργάζονται.
Προσωπικό καταλύματος
• Υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους του προσωπικού ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του. Πλάνο εκπαίδευσης (με τηλεκπαίδευση στο κινητό ή το tablet) έως 15 Ιουνίου ενός ατόμου ανά υπηρεσία (επιμέρους πρωτόκολλο) του καταλύματος, το οποίο θα αναλάβει εν συνεχεία την εκπαίδευση και του λοιπού προσωπικού.
• Η εκπαίδευση σχετίζεται κατ’ ελάχιστον με τα εξής:
– Τις πηγές και τους τρόπους μετάδοσης του ιού
– Διαδικασίες ενημέρωσης των αρμοδίων του ξενοδοχείου και των ίδιων των πελατών
– Συμπεριφορά και ενέργειες σε περίπτωσης ασθένειας από το προσωπικό
– Μεθόδους και πρακτικές καθαρισμών και απολύμανσης των εντοπισμένων σημείων με βάση την επικινδυνότητα και την πιθανότητα μετάδοσης της ασθένειας
– Μεθόδους και επικοινωνιακή προσέγγιση των επισκεπτών
– Τήρηση των βασικών μέτρων αποφυγής μετάδοσης του ιού αναφορικά με επιμελή και τακτικό πλύσιμο χεριών, αποφυγή χειραψιών, τήρηση αποστάσεων, αποφυγή επαφής των χεριών με τα μάτια, μύτη και στόμα και υγιεινή της αναπνοής
– Διατήρηση αρχείων εκπαίδευσης και τεκμηρίωσης της πρόσληψης για κάθε εργαζόμενο
• Κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του COVID-19: τήρηση υγιεινής χεριών, σωματικών αποστάσεων (physicaldistancing) από τους πελάτες και το λοιπό προσωπικό, σε όλους τους χώρους εργασίας, τους χώρους του ξενοδοχείου και τους χώρους ανάπαυσης, αποφυγή αγγίγματος προσώπου και γενικά προσωπική και αναπνευστική υγιεινή.
• Το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να χορηγεί σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων.
• Συνιστάται στο προσωπικό να μείνει στο σπίτι και να ζητήσει ιατρική βοήθεια αν παρουσιάζει συμπτώματα σχετικά με την ασθένεια, ειδοποιώντας τον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος.
• Πρέπει να αποκλείεται από την εργασία άτομο με συμπτώματα και να επανέρχεται στην εργασία εάν η εργαστηριακή εξέταση είναι αρνητική.
• Συνιστάται στο προσωπικό που διαμένει στο κατάλυμα να παραχωρούνται δίκλινα δωμάτια. Εάν μέλος του προσωπικού ανήκει σε ευπαθή ομάδα, συνιστάται να παραχωρούνται μονόκλινα.
• Συνιστάται το προσωπικό να θερμομετριέται κάθε πρωί στο πλαίσιο ατομικής ευθύνης. Ενδελεχής έλεγχος του προσωπικού μπορεί να ακολουθήσει συναρτήσει της επιδημιολογικής εικόνας της τοπικής κοινότητας / περιοχής.
• Αν κάποιο μέλος του προσωπικού έρθει σε επαφή με κρούσμα οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.
Αρχείο καταλύματος και βιβλίο συμβάντων
Για τους σκοπούς δράσεων προστασίας της δημόσιας υγείας, η διεύθυνση του καταλύματος οφείλει να τηρεί αρχείοτων μελών προσωπικού και όλων των ατόμων που διέμειναν στο ξενοδοχείο -όνομα, εθνικότητα, ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης, στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)-, ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων.
Να δίδεται προσοχή στο Γενικό Κανονισμό περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και να έχουν ενημερωθεί όλοι οι επισκέπτες ότι τηρείται αρχείο για λόγους προστασίας δημόσιας υγείας.
Είναι απαραίτητη η καταγραφή και ενημέρωση του βιβλίου υπηρεσίας και συμβάντων.
Επικοινωνία
• Το κατάλυμα πρέπει να κοινοποιεί τα μέτρα και τις απαιτήσεις του Προγράμματος Δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες (υπαλλήλους, ενοικιαστές, εργολάβους, προμηθευτές, επισκέπτες και το ευρύ κοινό) και ενδιαφερόμενα μέρη.
• Συνιστάται η ενημέρωση της ιστοσελίδας του τουριστικού καταλύματος με ειδική ενότητα COVID-19, στην οποία θα αναρτά τα μέτρα και την νέα πολιτική του καταλύματος περί λήψης αυξημένων μέτρων υγιεινής, αλλαγές σε ωράρια λειτουργίας κοινόχρηστων χώρων, τροποποίηση διάρκειας check-in/check-out. Αντίστοιχα, μπορεί να ακολουθήσει ενημέρωση με τα διαθέσιμα μέσα εντός του καταλύματος (π.χ. σε τηλεοράσεις κοινόχρηστων χώρων, σε τηλεοράσεις δωματίων, σήμανση προ της εισόδου στους επιμέρους κοινόχρηστους χώρους και έντυπη ενημέρωση στην υποδοχή).
Υπηρεσίες καταλυμάτων
• Υπηρεσία υποδοχής (reception desk/concierge)
• Το προσωπικό πρέπει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής (πλύσιμο χεριών), να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες (αποφυγή χειραψιών κτλ) και να ακολουθεί τους κανόνες υγιεινής.
• Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
• Όταν ζητείται, να υπάρχει δυνατότητα: α) ενημέρωσης επισκεπτών για την πολιτική του καταλύματος και τα μέτρα που έχει λάβει για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών, β) παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για COVID-19, φαρμακεία κτλ στην περιοχή και γ) παροχής Μέσων Ατομικής Προστασίας.
• Συνιστάται η παροχή ενημερωτικών φυλλαδίων βασικών υγειονομικών οδηγιών μεταφρασμένων σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. Συμπληρωματικά, η παροχή των οδηγιών αυτών μέσω ανάπτυξης εφαρμογής σε κινητά τηλέφωνα.
• Ειδικός εξοπλισμός (medicalkit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο laser.
• Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο.
• Προαιρετική χρήση plexiglass στην υποδοχή (τοποθέτηση πολυκαρβονικού υλικού)
• Στην υποδοχή (receptiondesk) πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό για χρήση από τον πελάτη (σταθερές ή μη συσκευές)
• Συνιστάται η τακτική απολύμανση των επιφανειών της υποδοχής (receptiondesk)
• Για τη διατήρηση αποστάσεων το κατάλυμα εφαρμόζει κατάλληλη διαμόρφωση της υποδοχής (receptiondesk), προσθήκη επιδαπέδιας σήμανσης σε απόσταση ενάμιση (1.5) μέτρου όπου θα στέκεται ο πελάτης /κατάλληλη σήμανση αποστάσεων στο χώρο αναμονής, κατάλληλη διάταξη των επίπλων και ορθή διαχείριση της ουράς με στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής.
• Αποφυγή συνωστισμού κατά το check-in/check-out – τήρηση αποστάσεων
• Συνιστάται η χρήση ηλεκτρονικών εναλλακτικών για το checkin-checkout (πχ mobile concierge, χρήση tablets που μπορούν να απολυμανθούν μετά από κάθε χρήση).
• Εξέταση δυνατότητας check-in σε υπαίθριο χώρο
• Συνιστάται η ηλεκτρονική πληρωμή των δαπανών διαμονής (αποδοχή μετρητών σε εξαιρετικές περιπτώσεις), η ηλεκτρονική αποστολή λογαριασμών, τιμολογίων και αποδείξεων.
• Απολύμανση των keycards –τοποθέτησή τους σε ειδικό δοχείο προς απολύμανση.
• Απαγόρευση εισόδου στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες. Της απαγόρευσης εισόδου εξαιρείται το προσωπικό του καταλύματος καθώς και οι εξεταζόμενοι στο πλαίσιο προφορικών εξετάσεων για την απόκτηση πάσης φύσεως πιστοποιητικών γλωσσομάθειας ή εξέτασης ξένων γλωσσών, με βάση τα οριζόμενα για αυτή την περίπτωση πρωτόκολλα.
• Υπηρεσίες ορόφου (καθαριότητα, απολύμανση, housekeeping), δωματίων και κοινόχρηστων χώρων
• Πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης (βλ. σχετικές Οδηγίες ΕΟΔΥ)
• Ειδικές Οδηγίες για καθαρισμό στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος (βλ. σχετικές Οδηγίες Ε.Ο.Δ.Υ.).
• Ενίσχυση υπηρεσιών υγιεινής σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους και ειδικότερα σε αντικείμενα «υψηλού κινδύνου» (πχ. πόμολα, κομβία ανελκυστήρων)
• Σχολαστικό καθάρισμα και πολύ καλός αερισμός δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ διαμονών.
• Έλεγχος καλής λειτουργίας πλυντηρίων πιάτων και ρούχων (ως προς τη χρησιμοποιούμενη θερμοκρασία και τη δοσολογία απορρυπαντικών)
• Επαρκής εξοπλισμός προσωπικού (γάντια, μάσκες, ρόμπα, κλειστά παπούτσια)
• Το προσωπικό καθαριότητας συνιστάται να χρησιμοποιεί απλή χειρουργική μάσκα (σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας χειρουργικής μάσκας, συστήνεται η χρήση πάνινης), γάντια και αδιάβροχη ρόμπα μιας χρήσης. Για όσο χρόνο εργάζεται, το προσωπικό καθαριότητας δεν πρέπει να αγγίζει με τα χέρια του το στόμα, τη μύτη ή τα μάτια του, να καπνίζει ή να τρώει.
• Μετά την αφαίρεση των γαντιών είναι απαραίτητο το καλό πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί το σημαντικότερο μέσο πρόληψης
• Διακριτική παρακολούθηση πελατών με συμπτώματα για διαχείριση από τη διοίκηση
Για τις αναχωρήσεις:
– σχολαστικός καθαρισμός – απολύμανση (πχ με ατμοκαθαριστή) στις επίμαχες επιφάνειες δωματίου και μπάνιου. και αναμονής τουλάχιστον 1 ώρας πριν το δωμάτιο διατεθεί σε πελάτη, με απαραίτητα αερισμό του δωματίου με ανοιχτά παράθυρα και πόρτες. Σε περίπτωση κρούσματος απαιτείται απολύμανση και αναμονή 24 ωρών πριν το δωμάτιο διατεθεί σε πελάτη. Κατά τον αερισμό του δωματίου όπου διαπιστώθηκε κρούσμα πρέπει να αποφεύγεται να ανοίγουν ταυτόχρονα οι εσωτερικές πόρτες προς το διάδρομο.
• Συνιστάται η απομάκρυνση διακοσμητικών αντικειμένων (μαξιλαριών, κλινοσκεπασμάτων)
• Συνιστάται η απομάκρυνση κοινόχρηστων αντικειμένων πολλαπλής χρήσης όπως μενού, περιοδικά, κλπ.
• Συνιστάται η απομάκρυνση συσκευών καφέ, βραστήρων, συσκευασιών καφέ, τσαγιού και όλων των προϊόντων μίνι μπαρ, εκτός αν είναι τύπου dispenser. Οι παραπάνω συσκευές ή προϊόντα του μίνι μπαρ διατίθενται εφόσον ζητηθούν από τον πελάτη σε συσκευασίες, ώστε να αποδεικνύεται η απολύμανσή τους. Η συσκευή του mini bar μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ψυγείο από τον πελάτη και να απολυμαίνεται μετά από κάθε αναχώρηση.
• Τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια της τηλεόρασης και του κλιματιστικού
• Οι υφασμάτινες επιφάνειες (πχ ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία> 70°).
• Άνοιγμα θυρών και παραθύρων για φυσικό αερισμό του χώρου καθημερινά.
• Σήμανση με στόχο την πληροφόρηση του πελάτη για το πότε και πως καθαρίστηκε το δωμάτιο
• Συνιστάται η τοποθέτηση ατομικών αντισηπτικών υγρών σε κάθε δωμάτιο ή συσκευής αντισηψίας
Λινοθήκη– πλυντήρια
• Αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής από το προσωπικό που ασχολείται με τη διαλογή ακάθαρτων λινών με χρήση των ενδεδειγμένων ΜΑΠ (ειδικής ποδιάς μιας χρήσης πάνω από τη στολή, γαντιών και μάσκας)
• Τα χρησιμοποιημένα υφάσματα, τα κλινοσκεπάσματα και πετσέτες πρέπει να τοποθετούνται σε ειδικές, κλειστές, επισημασμένες σακούλες ή σάκους, προκειμένου να μεταφερθούν στους χώρους πλυντηρίων.
• Προσεκτικός διαχωρισμός (σήμανση) περιοχών ακάθαρτων και καθαρών λινών
• Τα καρότσια για την μεταφορά των κλειστών σάκων με τα λινά θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση.
• Πρέπει να δίνονται οδηγίες για το πλύσιμο τους σε ζεστούς κύκλους (70oC ή περισσότερο) με τα συνήθη απορρυπαντικά.
• Σε περίπτωση που η υπηρεσία καθαρισμού του ιματισμού παρέχεται από εξωτερικό συνεργάτη θα πρέπει να ελέγχεται ότι τηρούνται όλα τα απαιτούμενα μέτρα και ότι παραδίδονται με τον κατάλληλο τρόπο
• Κατά την αποθήκευση των καθαρών ειδών ιματισμού θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τη διατήρηση αυτών σε καλή και καθαρή κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τη μεταφορά του ιματισμού στους χώρους χρήσης (δωμάτια, εστιατόρια κ.λπ.)
Υπηρεσίες εστίασης (τραπεζαρίες/χώροι κοινού), παρασκευαστήρια
Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εστιατόρια a la carte, τα εστιατόρια με μπουφέ/αίθουσες πρωινού, τα μπαρ σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους
Παρασκευαστήρια/κουζίνα:
• ΤήρησηHACCP
• Παραλαβή εμπορευμάτων από συγκεκριμένο προσωπικό και πάντα φορώντας γάντια και μάσκα.
• Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να λαμβάνεται για την τήρηση των αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων στην κουζίνα σύμφωνα με τις απαιτήσεις των υγειονομικών αρχών, όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.
• Δεν επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο της κουζίνας για τους μη έχοντες εργασία. Σε περίπτωση που αυτό δεν μπορεί να αποφευχθεί, θα πρέπει να παρέχονται στον επισκέπτη κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας, που θα υπάρχουν διαθέσιμα στην είσοδο της κουζίνας.
Εστίαση:
• Λειτουργία εστιατορίου, μπαρ κτλ. σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο
• Συστηματική τήρηση κανόνων υγιεινής από το προσωπικό
• Απολύμανση χεριών στην είσοδο και έξοδο από τον κάθε χώρο (dispenser /σταθερές ή μη συσκευές)
• Πλύσιμο χειροπετσέτων, τραπεζομάντηλων και συνόλου μαχαιροπίρουνων ακόμα και αυτών που δεν χρησιμοποιήθηκαν, εναλλακτικά χρήση συσκευασμένων μαχαιροπίρουνων και τραπεζομάντηλων μιας χρήσης, συσκευασμένων τροφίμων σε ατομικές μερίδες, όπου είναι εφικτό. Συνιστάται να αποφεύγεται η χρήση λινών εστιατορίου και να προτιμάται η χρήση τραπεζομάντηλων μιας χρήσης, χαρτοπετσετών. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αλλάζουν σε κάθε αλλαγή πελάτη.
• Συνιστάται η διεύρυνση χρονικού διαστήματος που είναι ανοικτά τα εστιατόρια για την εκ περιτροπής προσέλευση των επισκεπτών
• Συνιστάται η λειτουργία σερβιριζόμενων γευμάτων.
• Ειδικά για τα εστιατόρια που διαθέτουν buffet, απαιτούνται τα εξής:
• Παροχή απολυμαντικού μέσου χεριών στην είσοδο του μπουφέ και έλεγχος από το προσωπικό ότι χρησιμοποιείται από τους πελάτες
• Τήρηση απαιτούμενων αποστάσεων κατά το σερβίρισμα των πελατών στο μπουφέ
• Υποχρεωτική τοποθέτηση διαχωριστικού προστατευτικού(sneezers) μεταξύ πελάτη και φαγητού
• Δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσεως, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων οποίος θα βρίσκεται μετά το τέλος του μπουφέ. Επίσης απαιτείται η απολύμανση των χεριών με αντισηπτικό που θα παρέχεται από το κατάλυμα, πριν και μετά τη χρήση των γαντιών.
• Συνιστάται η παράθεση των προϊόντων σε ατομικά σκεύη στο μπουφέ, όπου δεν είναι δυνατό το σερβίρισμα από το προσωπικό
• Κατά την κατανάλωση ποτών στα μπαρ παρέχονται μόνο συσκευασμένα ατομικά συνοδευτικά.
• Έμφαση και προτροπή για roomservice χωρίς επιπλέον χρέωση.
• Το προσωπικό του roomservice να τηρεί αποστάσεις και να χρησιμοποιεί μέσα ατομικής προστασίας. Συγκεκριμένα για τοroom service:
• Εφόσον υπάρχει δυνατότητα, συνιστάται η παροχή φαγητού στα δωμάτια των πελατών για την αποφυγή συνωστισμού στα εστιατόρια του ξενοδοχείου.
• Εφαρμόζονται όλοι οι κανόνες υγιεινής των τροφίμων για τη μεταφορά τους εντός ξενοδοχείου
• Εφαρμόζονται όλες οι απαιτήσεις υγιεινής για την περισυλλογή των σκευών που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από τους πελάτες
• Σε περιπτώσεις παροχής φαγητού σε δωμάτια πελατών με ύποπτα κρούσματα θα πρέπει να ακολουθούνται οι απαιτήσεις της παραγράφου 7 σε συνδυασμό με τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών όπως αυτές ισχύουν
• Το προσωπικό που εκτελεί το roomservice και έρχεται σε επαφή με τον πελάτη θα πρέπει να τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας και να χρησιμοποιεί τα ενδεδειγμένα μέσα ατομικής προστασίας.
Χώροι αναψυχής για παιδιά
Λειτουργία χώρων αναψυχής για παιδιά σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Σε αυτούς περιλαμβάνονται μόνο οι ανοιχτοί χώροι παιδικής απασχόλησης. Δεν επιτρέπεται η λειτουργία κλειστών παιδότοπων.
• Καθαρισμός και απολύμανση χώρων βάσει πρωτοκόλλου.
• Εξέταση αναστολής λειτουργίας τους κατά περίπτωση.
• Πρόβλεψη περιορισμού του αριθμού των παιδιών σε εξωτερικές δομές παιδότοπων/παιδικών χαρών.
• Παρακολούθηση παιδιών για τυχόν συμπτώματα
Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων
Λειτουργία χώρων σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Σε αυτά περιλαμβάνονται ατομικές περιποιήσεις μασάζ, περιποίηση μαλλιών και άκρων, κομμωτήριο και κοινόχρηστες εγκαταστάσεις, γυμναστήριο, σάουνα, χαμάμ, υδρομασάζ. Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών.
• Τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων για την ξηρή αντισηψία των χεριών σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους σε σταθερές ή μη συσκευές (πχ. receptionspa, κομμωτηρίου, κοινόχρηστα WC)
• Τοποθέτηση plexiglass στην υποδοχή του spa και του κομμωτηρίου , όπου είναι εφικτό.
• Χρήση προστατευτικού εξοπλισμού (απλή χειρουργική μάσκα και γάντια)
Αποφυγή συνωστισμού στις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις
Οδηγίες προς τους ενοίκους για την αποφυγή χρήσης των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων σε περίπτωση που αισθάνονται άρρωστοι.
Πόσιμο νερό -Δίκτυο ύδρευσης/αποχέτευσης
• Τα καταλύματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με την εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας «Προστασία της Δημόσιας Υγείας από τον κορωνοϊό SARS-COV-2 στα συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης»
• Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα, κατά την επαναλειτουργία τους πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «Οδηγίες για την διαχείριση της LEGIONELLA στα δίκτυο ύδρευσης κτιρίων κατά την διάρκεια της πανδημίας COVID-19».
Δίκτυο αποχέτευσης
• Συνιστάται η χρήση τυπικών και καλά αεριζόμενων σωληνώσεων, όπως φρεάτια με οσμοπαγίδες και βαλβίδες αντεπιστροφής σε κρουνούς και ψεκαστήρες.
• Οι οσμοπαγίδες (σιφώνια) θα πρέπει να λειτουργούν σωστά και συνεχώς. Θα πρέπει δηλαδή να έχουν πάντα νερό μέσα. Σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιείται ο χώρος για μεγάλο διάστημα θα πρέπει να προστίθεται νερό είτε προσθέτοντας το απευθείας στην οσμοπαγίδες είτε ανοίγοντας/λειτουργώντας τις συνδεδεμένες συσκευές. Αυτό θα πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με το πόσο γρήγορα εξατμίζεται το νερό από τις οσμοπαγίδες (π.χ. ανά 3 βδομάδες).
Κολυμβητικές δεξαμενές, δεξαμενές υδρομάλαξης/υδροθεραπείας και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής
• Λειτουργία σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
• Καθαρισμός και απολύμανση: τήρηση κανόνων καθαρισμού εγκαταστάσεων υδάτων αναψυχής, τακτικός καθαρισμός και απολύμανση σύμφωνα με τις οδηγίες ΕΟΔΥ «Προτεινόμενες διαδικασίες για τον καθαρισμό και απολύμανση χώρων φιλοξενίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19».
• Σωστή λειτουργία και συντήρηση συστημάτων χλωρίωσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (βλ. ΥΑ Γ1/443/1973 όπως τροποποιήθηκε από την Γ4/1150/76 και την ΔΥΓ2/80825/05 και εγκύκλιο για την «Πρόληψη της νόσου των λεγεωναρίων»). Συνιστάται σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ο.Υ. (Guidelines for safe recreational water environments – Volume 2 – Swimming pools and similar environments), η τιμή του υπολειμματικού χλωρίου στο νερό της δεξαμενής να είναι 1-3 mg/L για τις κολυμβητικές δεξαμενές και έως 5 mg/L για τις δεξαμενές υδρομάλαξης. Χειρωνακτικός έλεγχος, με φορητό φασματοφωτόμετρο ή με χρωματομετρική μέθοδος (DPD) (ή χρήση αναλυτή αλογόνου με καταγραφικό χαρτιού) επιπέδων χλωρίου κατά τη διάρκεια λειτουργίας τους κάθε 4 ώρες για τις κολυμβητικές δεξαμενές και κάθε δύο ώρες για τις δεξαμενές υδρομάλαξης, και τήρηση αρχείου καταγραφής, εκτός αν υπάρχει αυτόματος αναλυτής αλογόνου και σύστημα παρακολούθησης με σύστημα ειδοποίησης όταν οι τιμές των παραμέτρων είναι εκτός ορίων
• Ρύθμιση pH: τιμές του pH στο νερό των εγκαταστάσεων υδάτων αναψυχής, θα πρέπει να διατηρούνται στα όρια που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία (βλ. ΥΑ Γ1/443/1973 όπως τροποποιήθηκε από την Γ4/1150/76 και την ΔΥΓ2/80825/05). Μέτρηση 1 φορά ημερησίως κατά τη διάρκεια λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών κατά τις ώρες αιχμής και τήρηση αρχείων καταγραφής pH και τουλάχιστον ανά δύο ώρες κατά τη διάρκεια λειτουργίας των δεξαμενών υδρομάλαξης και υδροθεραπείας, εφόσον δεν υπάρχει αυτόματο σύστημα καταγραφής.
• Ο μέγιστος συνολικός αριθμός των εισερχομένων εντός της δεξαμενής κάθε στιγμή δεν θα είναι μεγαλύτερος από έναν λουόμενο ανά 5 m2 επιφανείας νερού.
Εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές: Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών.
• Καταιωνιστήρες: οι καταιωνιστήρες (ντους) που εξυπηρετούν τις εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής θα πρέπει να διαχωρίζονται με αδιαφανές διαχωριστικό έτσι ώστε να καθίσταται δυνατό το αποτελεσματικό λούσιμο των κολυμβητών πριν να εισέλθουν στη κολυμβητική δεξαμενή. Ισχυρή σύσταση και έμφαση στην ενημέρωση των πελατών με σχετική σήμανση για χρήση των καταιωνιστήρων πριν και μετά τη χρήση της κολυμβητικής δεξαμενής. Θα πρέπει να παρέχονται από το κατάλυμα τα απαραίτητα (π.χ. σαπούνι, αφρόλουτρο, κτλ.). Θα πρέπει επίσης να παρέχεται υγρό αντισηπτικό κατά την είσοδο στους καταιωνιστήρες.
• Τήρηση απόστασης: η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ, κτλ.) θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.
• Συνιστάται η χρήση υλικών ή κάλυψη αντικειμένων με υλικά που επιδέχονται αποτελεσματικής απολύμανσης στα καθίσματα, τα τραπέζια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης του προσωπικού και στους τιμοκαταλόγους
• Μετά από κάθε αλλαγή πελατών θα πρέπει να απολυμαίνονται τα καθίσματα, τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, οι τιμοκατάλογοι και κάθε άλλο αντικείμενο το οποίο θα χρησιμοποιήσει ο επόμενος πελάτης.
1. Συνιστάται η προσφορά πετσετών που θα καλύπτουν το σύνολο της επιφάνειας και απολύμανση κάθε ξαπλώστρας/καθίσματος μετά από κάθε χρήση.Συνιστάται η απομάκρυνση υφασμάτινων επιφανειών από τις ξαπλώστρες.
2. Συνιστάται ο διαχωρισμός λουόμενων μέσω ενός ωρολογίου προγράμματος ή εφόσον είναι δυνατόν μέσω ξεχωριστών εγκαταστάσεων για την κολύμβηση και εξυπηρέτηση ευπαθών ομάδων. Στην περίπτωση ξεχωριστών εγκαταστάσεων, οι εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν τις ευπαθείς ομάδες θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένο προσωπικό, το οποίο θα εξυπηρετεί αποκλειστικά αυτές τις εγκαταστάσεις. Οι σερβιτόροι (καθώς και λοιπό προσωπικό που έρχεται σε επαφή με τους επισκέπτες) στην περιοχή με τους ευπαθείς επισκέπτες θα πρέπει να φορούν μάσκες και να εφαρμόζουν την υγιεινή των χεριών μετά την εξυπηρέτηση κάθε πελάτη. Θα πρέπει να υπάρχουν ξεχωριστές τουαλέτες και καταιωνιστήρες (ντους) για τις ευπαθείς ομάδες και για τους υπόλοιπους επισκέπτες.
Διακοσμητικά συντριβάνια:
χρήση πόσιμου νερού στα διακοσμητικά συντριβάνια και απολύμανση με χρήση αλογόνου ή άλλου χημικού απολυμαντικού και διατήρηση σε καλή κατάσταση όλων των μερών τους. Εφόσον παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από έναν μήνα, κατά την επανεκκίνηση τους θα πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: «Οδηγίες για την διαχείριση της LEGIONELLA στα δίκτυο ύδρευσης κτιρίων κατά την διάρκεια της πανδημίας COVID-19».
Κλιματισμός και αερισμός χώρων
Τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας «Λήψη μέτρων διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων», με έμφαση στην μη ανακυκλοφορία του αέρα και καλό φυσικό αερισμό στα δωμάτια και στους υπόλοιπους χώρους (διακοπή του συστήματος μη λειτουργίας κλιματισμού όταν είναι ανοιχτές οι πόρτες).
Χώροι εκδηλώσεων εντός καταλυμάτων (συνεδριακές αίθουσες, χώροι δεξιώσεων κοκ)
Λειτουργία των υπηρεσιών αυτών σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
• Χρήση προστατευτικού εξοπλισμού από το προσωπικό
• Αυξημένη καθαριότητα και απολύμανση του χώρου μετά από κάθε event
• Απολύμανση χεριών στην είσοδο και έξοδο από το χώρο
Εμπορικά καταστήματα εντός καταλυμάτων
Λειτουργία των καταστημάτων αυτών σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Κοινόχρηστοι χώροι (ανοιχτοί και κλειστοί)
Στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται lobby, καθιστικά, υπαίθρια καθιστικά κοκ (εξαιρουμένων των deck γύρω από τις κολυμβητικές δεξαμενές – βλ. παραπάνω για κολυμβητικές δεξαμενές)
• Λειτουργία των χώρων αυτών σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
• Σύσταση για αποφυγή χρήσης ανελκυστήρων. Τοποθέτηση απολυμαντικών στις εισόδους και σύσταση για χρήση κατά την είσοδο και έξοδο. Συχνή καθαριότητα ανελκυστήρων με έμφαση σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά (χερούλια, κομβίακλπ)
• Σήμανση για υπενθύμιση στους πελάτες να τηρούν αποστάσεις – εφαρμογή μέτρων όπως ταινίες στο δάπεδο, κώνους ή άλλα μέσα για την τήρηση των αποστάσεων.
• Σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους τοποθέτηση αντισηπτικών διαλυμάτων (σταθερές ή μη συσκευές) για την ξηρή αντισηψία των χεριών
• Μετακίνηση επίπλων για αποφυγή συνωστισμού στους κοινόχρηστους χώρους (2 άτομα/15 τμ)
• Προτροπή για self-serviceparking αντί για υπηρεσία valet. Αν παραμείνει η υπηρεσία valetparking, προστατευτικός εξοπλισμός για τον valet (απλή χειρουργική μάσκα και γάντια)
• Εξέταση αναστολής λειτουργίας των businesscenters, εναλλακτικά συστήνεται η διάθεση πρόσβασης σε wifi και σε υπηρεσίες εκτύπωσης ή άλλων υπηρεσιών businesscenters μέσω σύνδεσης από προσωπική συσκευή του πελάτη.
• Να περιορίζεται ο συνωστισμός στα αποχωρητήρια.
• Στα αποχωρητήρια, να συνιστάται με ενημερωτική σήμανση στους χρήστες να εκκενώνουν τις λεκάνες των κοινόχρηστων αποχωρητηρίων με κλειστό το καπάκι. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται ο περιορισμός της μετάδοσης μέσω του αερολύματος από την τουαλέτα κατά τη στιγμή της εκκένωσης.
• Στα καθίσματα (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ κτλ) που το κατάλυμα διαθέτει στον αιγιαλό πρέπει να τηρούνται αποστάσεις, σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
Υπηρεσία transfer πελατών (ΕΔΧ/ΕΙΧ με οδηγό, clubcars)
• Άσκηση της υπηρεσίας σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο.
• Μετακίνηση πελατών με privatetransfers μόνο για τα μέτρα προστασίας σε επιβατηγά οχήματα, δημόσιας χρήσης και ιδιωτικής χρήσης με οδηγό του ν. 4093/2012 (Α’222), σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο .
• Υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας, τόσο από τους επιβάτες όσο και από τον οδηγό (με αρ. Δ1α/ΦΠ.οικ.27815 Κοινή Υπουργική Απόφαση)
• Συνιστάται η δυνατότητα παροχής αντισηπτικού από τον οδηγό
• O οδηγός αποφεύγει τις χειραψίες
• Ο οδηγός να εξασφαλίζει τον φυσικό αερισμό του οχήματος
• Στα clubcars προστατευτικός εξοπλισμός (απλή χειρουργική μάσκα, γάντια) για τον οδηγό και απολύμανση μετά από κάθε χρήση. Για τα οχήματα αυτά ανοικτού τύπου δεν υφίστανται περιορισμοί στον αριθμό επιβαινόντων.
Ειδικά για τους Ξενώνες Φιλοξενίας Νέων της υποπερ. γγ’ της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), ισχύουν επιπρόσθετα τα εξής μέτρα:
α. Απαγορεύεται η λειτουργία του καθιστικού – χώρου τραπεζαρίας για άλλες δραστηριότητες και του χώρου κοινόχρηστης κουζίνας (παρ. 2 και 4 του άρθρου 3 της με αριθμό 26036/2014 ΥΑ – ΦΕΚ Β’ 3510).
β. Ο χώρος πλυντηρίου-στεγνωτηρίου και σιδερωτηρίου για χρήση των πελατών, ο χώρος με θυρίδες φύλαξης αποσκευών με πρόσβαση στο χώρο της υποδοχής, ο χώρος καθαρισμού στον οποίο θα περιλαμβάνονται είδη καθαρισμού και παροχή νερού για καθαριότητα με αντίστοιχο νεροχύτη πρέπει να καθαρίζονται και να ακολουθείται αερισμός του χώρου καθώς και να λειτουργούν βάσει προγράμματος και με τρόπο που να μην δημιουργείται συνωστισμός (τήρηση αποστάσεων τουλάχιστον 1,5 μ. ανά άτομο).
γ. Ως προς τα υπνοδωμάτια – κοιτώνες, η δυναμικότητά τους περιορίζεται στο 50% και τηρείται υποχρεωτικά απόσταση 1,5μ μεταξύ των κλινών.
δ. Κατά την είσοδο στον Ξενώνα Φιλοξενίας Νέων πραγματοποιείται θερμομέτρηση και συμπληρώνεται ερωτηματολόγιο υγείας
Οι Μονάδες Ιαματικής Θεραπείας και τα Κέντρα Ιαματικού Τουρισμού – Θερμαλισμού, λειτουργούν ως εξής:
Α. Όσον αφορά τους ξενοδοχειακούς χώρους (δωμάτια, εστιατόρια, κοινόχρηστοι χώροι κ.λπ.) που τυχόν διαθέτουν η μονάδα ιαματικής θεραπείας ή το κέντρο ιαματικού τουρισμού – θερμαλισμού εφαρμόζονται τα οριζόμενα στην παρούσα για τα ξενοδοχεία.
Β. Για τις Μονάδες Ιαματικής Θεραπείας και τα Κέντρα Ιαματικού Τουρισμού Θερμαλισμού ισχύουν τα εξής μέτρα:
αα. Ελάττωση του αριθμού των προσερχομένων στο 50% της προβλεπόμενης δυναμικότητας της μονάδας.
ββ. Υποχρεωτική αυξημένη παρουσία Ιατρικού προσωπικού καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας.
γγ. Κατά την προσέλευση, πραγματοποιείται θερμομέτρηση και συμπληρώνεται ερωτηματολόγιο υγείας. Συνιστάται η πραγματοποίηση μοριακού τεστ (τις τελευταίες 72 ώρες).
δδ. Η χρήση των εγκαταστάσεων ιαματικής θεραπείας γίνεται αποκλειστικά κατόπιν ραντεβού.
Γ. Ως προς τις δεξαμενές ιαματικής θεραπείας ισχύουν τα ακόλουθα μέτρα:
αα. Ποιότητα ιαματικών πόρων
Ανάλογα με το είδος (τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά) του αναγνωρισμένου ιαματικού πόρου, νερού εφαρμόζεται η κατάλληλη μέθοδος απολύμανσης (χλωρίωση, οζόνωση, κ.λπ.).
Εφόσον η εφαρμογή της απολύμανσης δεν είναι εφικτή, ή δεν εφαρμόζεται λόγω των ιδιαίτερων ποιοτικών χαρακτηριστικών του ιαματικού πόρου, θα πρέπει υποχρεωτικά να αυξηθεί κατά 100% τουλάχιστον η συχνότητα ανανέωσης του νερού.
Αύξηση της συχνότητας μικροβιολογικού ελέγχου κατά 100% τουλάχιστον.
Αύξηση της συχνότητας ανανέωσης του νερού κατά 100% τουλάχιστον.
ββ. Μέτρα ανάλογα με το είδος της δεξαμενής
i) Ατομικές μπανιέρες/μπανιέρες υδρομασάζ – ευρισκόμενες σε διακριτούς εσωτερικούς χώρους. Μετά από κάθε χρήση καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για τον επόμενο πελάτη. Απαιτείται επιπλέον αναμονή μίας ώρας για αερισμό μεταξύ διαδοχικών χρήσεων.
ii) Ατομικές μπανιέρες/μπανιέρες υδρομασάζ – ευρισκόμενες ανά δύο (2) σε διακριτούς εσωτερικούς χώρους. Μετά από κάθε χρήση καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για τον επόμενο πελάτη. Απαιτείται επιπλέον αναμονή μίας ώρας για αερισμό μεταξύ διαδοχικών χρήσεων.
iii) Οικογενειακοί λουτήρες, διαστάσεων από 5m2 έως 20m2. Για τη χρήση τους απαιτείται τεκμηρίωση ότι πρόκειται για άτομα της ιδίας οικογένειας που συγκατοικούν.
Μετά από κάθε χρήση καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για τον επόμενο πελάτη. Απαιτείται επιπλέον αναμονή μιας ώρας για αερισμό μεταξύ διαδοχικών χρήσεων.
iv) Ομαδικές δεξαμενές (εσωτερικές και εξωτερικές), διαστάσεων από 21m2 έως 75m2 (με ρυθμό ανανέωσης του φυσικού πόρου 1 – 4 ώρες). Ανάλογα την περίπτωση,
μετά το κλείσιμο της βάρδιας καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για την επόμενη ημέρα. Ο μέγιστος αριθμός λουομένων που μπορεί να βρίσκεται κάθε στιγμή εντός δεξαμενής καθορίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Κεφ. Β.4.1. της υπ’ αριθμ. Δ1δ/ΓΠοικ.32179/22.5.2020 εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας (ΑΔΑ ΨΞΧΒ465ΦΥΟ-ΧΥΙ), ήτοι για τις εξωτερικές δεξαμενές 1 λουόμενος για κάθε 5 τ.μ. επιφάνειας ύδατος και για τις εσωτερικές δεξαμενές 1 λουόμενος για κάθε 10 τ.μ. επιφάνειας ύδατος.
v) Ομαδικές δεξαμενές (εσωτερικές και εξωτερικές), διαστάσεων 76m2 και άνω (με ρυθμό ανανέωσης του φυσικού πόρου 2 – 8 ώρες). Ανάλογα την περίπτωση, μετά το κλείσιμο της βάρδιας καθαρίζονται, απολυμαίνονται με καθαρό ιαματικό πόρο και επαναπληρούνται για την επόμενη ημέρα. Ο μέγιστος αριθμός λουομένων που μπορεί να βρίσκεται κάθε στιγμή εντός δεξαμενής καθορίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Κεφ. Β.4.1. της υπ’ αριθμ. Δ1δ/ΓΠοικ.32179/22.5.2020 εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας (ΑΔΑ ΨΞΧΒ465ΦΥΟ-ΧΥΙ), ήτοι για τις εξωτερικές δεξαμενές 1 λουόμενος για κάθε 5 τ.μ. επιφάνειας ύδατος και για τις εσωτερικές δεξαμενές 1 λουόμενος για κάθε 10 τ.μ. επιφάνειας ύδατος.
vi) SPA, SAOUNA λειτουργούν ατομικά ή με άτομα της ιδίας οικογένειας. Μετά από κάθε χρήση καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για τον επόμενο πελάτη. Απαιτείται επιπλέον αναμονή μίας ώρας για αερισμό μεταξύ διαδοχικών χρήσεων.
vii) Εισπνοθεραπεία, Ρινοθεραπεία: Συνιστάται να αποφεύγεται. Σε ειδικές περιπτώσεις, που θα τεκμηριώνονται με ιατρική γνωμάτευση, η λειτουργία επιτρέπεται αυστηρά μόνον για το 50% της δυναμικότητας των θέσεων θεραπείας. Μετά από κάθε χρήση καθαρίζονται, απολυμαίνονται και επαναπληρούνται με καθαρό ιαματικό πόρο για τον επόμενο πελάτη. Απαιτείται επιπλέον αναμονή μίας ώρας για αερισμό μεταξύ διαδοχικών χρήσεων.
Για όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις και για κάθε διαδικασία απολύμανσης επιφανειών απαιτείται επαφή διάρκειας ενός λεπτού (1΄) με αντιμικροβιακούς παράγοντες όπως: διάλυμα υποχλωριώδους νατρίου σε συγκέντρωση 0,1% (που προκύπτει από αραίωση 1:50 της οικιακής χλωρίνης που είναι διάλυμα υποχλωριώδους νατρίου 5%), αιθανόλη 70% και υπεροξείδιο του υδρογόνου 0,5%.
Το απολυμαντικό πρέπει να απλωθεί σε όλες τις επιφάνειες και να παραμείνουν υγρές για τον απαιτούμενο χρόνο επαφής. Το διάλυμα υποχλωριώδους νατρίου πρέπει να παρασκευάζεται (προσθήκη προϊόντων χλωρίνης σε νερό) λίγο πριν την εφαρμογή. Κατά τη διάρκεια του καθαρισμού και της απολύμανσης θα πρέπει να εφαρμόζονται κατάλληλα γάντια και κατά το τέλος του καθαρισμού ή της απολύμανσης θα πρέπει να πλένονται τα χέρια σχολαστικά με σαπούνι και νερό (κατά τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμ. Δ1γ/ΓΠοικ.19954/20.3.2020 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας).
Δ. Για όλους τους χώρους της εγκατάστασης, πρέπει να τηρούνται τα ακόλουθα μέτρα:
α. Η υπ’ αριθμ. Δ1/Γ.Π.οικ.28953/7.5.2020 (ΑΔΑ ΨΗΙΚ465ΦΥΟ-3ΒΑ) εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας για τις διαδικασίες απολύμανσης.
β. Η υπ’ αριθμ. Δ1/ΓΠοικ.32965/27.5.2020 (ΑΔΑ ΨΗΙΚ465ΦΥΟ-3ΒΑ) εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας «Πρόληψης της νόσου των λεγεωνάριων στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19».
γ. Υποχρεωτικώς σχολαστικό ντουζ πριν τη είσοδο στην δεξαμενή.
δ. Συνιστάται :
1) οι λουόμενοι να αποφεύγουν τη βύθιση της κεφαλής μέσα στο νερό,
2) οι ευπαθείς ομάδες να χρησιμοποιούν τις ατομικές μπανιέρες,
3) οι υπεύθυνοι των εγκαταστάσεων να ενημερώνουν τους λουόμενους πριν της είσοδό τους στη δεξαμενή σχετικά με ότι το νερό δεν υφίσταται κάποια επεξεργασία και για αυτό πρέπει να τηρούν απαρέγκλιτα τους κανόνες, προστατεύοντας και τους ίδιους και τους συνλουόμενούς τους.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ
Διαχείριση ύποπτου κρούσματος
Συστήνεται η ανάρτηση αφισών, σε εμφανή σημεία του καταλύματος με πληροφορίες αναφορικά με τη συμπτωματολογία της COVID-19 λοίμωξης
Στην περίπτωση που άτομο που διαμένει στο ξενοδοχείο παρουσιάσει συμπτώματα συμβατά με COVID-19 λοίμωξη εφαρμόζονται τα παρακάτω:
Άμεση ενημέρωση του υγειονομικού υπεύθυνου του καταλύματος ο οποίος φροντίζει να εφαρμοσθούν τα μέτρα για την απομόνωση του ασθενή στο δωμάτιό του. Στον ασθενή χορηγείται χειρουργική μάσκα.
Επιπλέον ενημερώνεται ο ιατρός με τον οποίο συνεργάζεται το τουριστικό κατάλυμα ή στην περίπτωση που δεν υπάρχει, καλείται ιατρός από δομή υγείας με την οποία έχει διασυνδεθεί το κατάλυμα, για αξιολόγηση του περιστατικού.
Το χρονικό διάστημα που ο ασθενής αναμένει να εξεταστεί από ιατρό αποφεύγεται η είσοδος προσωπικού στο δωμάτιο του αν δεν υπάρχει σημαντικός λόγος. Αν παρουσιαστεί ανάγκη, συγκεκριμένο μέλος του προσωπικού του καταλύματος ασχολείται αποκλειστικά με το πιθανό κρούσμα εφαρμόζοντας τα μέτρα ατομικής προστασίας (χειρουργική μάσκα, γάντια).
Ο ιατρός εισέρχεται στο δωμάτιο του ύποπτου κρούσματος εφαρμόζοντας τον εξοπλισμό ατομικής προστασίας (μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας, προστατευτικά γυαλιά, αδιάβροχες ρόμπες, γάντια).
Αν ο ασθενής εμφανίζει ήπια κλινική εικόνα, λαμβάνεται από τον ιατρό ρινοφαρυγγικό δείγμα για αντιγονικό rapid test και ο ασθενής παραμένει στο δωμάτιό του, μέχρι τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων.
Επί θετικού αποτελέσματος ο ασθενής φορώντας χειρουργική μάσκα μεταφέρεται στα δωμάτια καραντίνας του ξενοδοχείου η στο ξενοδοχείο καραντίνας.Σε ότι αφορά τις συνθήκες μεταφοράς του ασθενή ισχύουν τα προβλεπόμενα κάθε φορά από τη νομοθεσία
επί αρνητικού αποτελέσματος ο ασθενής αντιμετωπίζεται στο χώρο του ξενοδοχείου σύμφωνα με τις οδηγίες του θεράποντος ιατρού. Κατά την κρίση του θεράποντα μπορεί να ζητηθεί επανάληψη του αντιγονικού rapid test η μοριακό PCR test.
Αν ο ασθενής έχει ανάγκη νοσηλείας, διακομίζεται μέσω ΕΚΑΒ(απλό/πλωτό ασθενοφόρο, αεροδιακομιδή) https://eody.gov.gr/wp-content/uploads/2020/03/covid-19-ekab.pdf προς την μονάδα υγείας που έχει τις προδιαγραφές να νοσηλεύει ασθενείς με COVID-19 λοίμωξη
Άμεση ενημέρωση του ΕΟΔΥ από τον υγειονομικό υπεύθυνο του ξενοδοχείου (210 5212054 ή 1135, 24ωρη λειτουργία), αναφορικά με το ύποπτο/επιβεβαιωμένο κρούσμα
Μετά την αποχώρηση του ασθενή από το δωμάτιο και τη μετάβασή του σε ξενοδοχείο καραντίνας ή νοσηλευτικό ίδρυμα αναφοράς ακολουθεί καθαρισμός/απολύμανση https://eody.gov.gr/wp-content/uploads/2020/05/covid19-apolimansi-14-05-20.pdf
Ο προτεινόμενος εξοπλισμός ατομικής προστασίας για το προσωπικό καθαριότητας περιλαμβάνει:
• χειρουργική μάσκα
• ρόμπα με μακριά μανίκια, μίας χρήσης, αδιάβροχη (ή υγροαπωθητική και επιπρόσθετα πλαστική ποδιά)
• γάντια μίας χρήσης
• προστατευτικά γυαλιά
• Πρέπει να ακολουθείται ο σωστός και ασφαλής τρόπος εφαρμογής, αφαίρεσης και απόρριψης του εξοπλισμού ατομικής προστασίας
Μετά τον καθαρισμό, την απολύμανση και την απόρριψη του εξοπλισμού ατομικής προστασίας πρέπει να ακολουθεί πάντα υγιεινή των χεριών: πλύσιμο με νερό και σαπούνι για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, χρήση αντισηπτικού διαλύματος με περιεκτικότητα 60-95% σε αιθανόλη.
Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά την υγιεινή των χεριών.
Ο χρησιμοποιημένος προστατευτικός εξοπλισμός πρέπει να απορρίπτεται σε κλειστό ποδοκίνητο κάδο
Αν υπάρχει συνοδός του ασθενή, που επιθυμεί να μείνει κοντά του για να τον φροντίζει (π.χ. σύζυγος), πρέπει να του χορηγηθεί χειρουργική μάσκα και να επισημανθεί η αναγκαιότητα της εφαρμογής της υγιεινής των χεριών (συχνό πλύσιμο με νερό και σαπούνι ή εφαρμογή αλκοολούχου αντισηπτικού) κάθε φορά που έρχεται σε επαφή με εκκρίσεις ή το άψυχο περιβάλλον του ασθενή, πριν και μετά το φαγητό, πριν και μετά τη χρήση της τουαλέτας.Καταγραφή στοιχείων επικοινωνίας συγγενικού προσώπου του ασθενή σε περίπτωση που χρειαστεί συναίνεση για επεμβάσεις και ο ασθενής δεν μπορεί να επικοινωνήσει”.